Wt20082019

AktualizacjaPt, 09 Sie 2019 12pm

Back Jesteś tutaj: Start

Artykuły

Ziarna chia w diecie na endometriozę

shutterstock 1053462062Dieta odgrywa ogromną rolę w profilaktyce i leczeniu endometriozy. Zdrowy, zbilansowany jadłospis może pomóc w łagodzeniu uciążliwych dolegliwości i zapobiec zaostrzaniu się objawów choroby. Sprawdźmy, dlaczego w diecie przy endometriozie warto uwzględnić nasiona chia.

Dieta przy endometriozie

Endometrioza to przewlekła choroba, polegająca na rozroście błony śluzowej macicy poza jej jamą. Najczęstsze objawy choroby – bolesność, obfite miesiączki, plamienia – wynikają głównie z poszerzającego się stanu zapalnego (2).

Przyczyny choroby są złożone a do kluczowych czynników, mogących wpływać na zachorowanie zalicza się: uwarunkowanie genetyczne, wpływ środowiska, styl życia. Coraz więcej badań potwierdza też związek pomiędzy stosowaną dietą a pojawieniem oraz zaostrzaniem się objawów choroby. O endometriozie i żywieniu mówi się przede wszystkim w kontekście tzw. stresu oksydacyjnego. Kobiety spożywające regularnie kaloryczne posiłki – obfite w mięso, nasycone kwasy tłuszczowe (kwasy z grupy omega-6) i żywność wysokoprzetworzoną – znajdują się w grupie zwiększonego ryzyka zapadalności na endometriozę (2).

W profilaktyce i leczeniu endometriozy zaleca się wysokowartościową żywność ze składnikami o potwierdzonym działaniu przeciwzapalnym i antyoksydacyjnym. Warzywa, owoce i nasiona bogate w błonnik, pełnoziarnisty chleb i ryby (1, 2) – to wybrane produkty, polecane w diecie przy endometriozie.

Wartości odżywcze i lecznicze nasion chia

Chia, czyli nasiona Szałwii hiszpańskiej, to produkt, który może znacząco ubogacić dietę kobiet, zmagających się z endometriozą. Działanie substancji, zawartych w nasionach (kwasy omega-3, witamina E, antyoksydanty) polega na: zmniejszaniu stanów zapalnych, towarzyszących endometriozie; obniżaniu bolesności; podnoszeniu komfortu życia kobiet w zaawansowanym stadium choroby (2).

Ziarna chia to bogactwo naturalnych składników o bezcennych właściwościach odżywczych. Wymieńmy najważniejsze z nich:

  • Wysoka (od 25% do 35%) zawartość zdrowych tłuszczów, z których większość to kwasy wielonasyceniowe. Kwasy z grupy omega-3 mają działanie przeciwzapalne, wspomagają naturalny system ochronny organizmu, szczególnie w trakcie chorób autoimmunologicznych i nowotworowych (3).
  • Wysoka zawartość włókna pokarmowego oraz minerałów: wapnia, fosforu, cynku, miedzi, magnezu, żelaza. Dobroczynne działanie błonnika pokarmowego obejmuje m.in. wpływ na zmniejszanie ilości trójglicerydów we krwi, czyli obniżanie poziomu złego cholesterolu (1).
  • Silne właściwości antyoksydacyjne chia zawdzięcza dużej zawartości związków przeciwutleniających, w tym m.in. kwasu galusowego i tokoferoli – jednej z form witaminy E (1).
  • Białko nasion chia cechuje się bogatą zawartością aminokwasów i peptydów. Substancja bierze udział w regulacji strat metabolicznych, przyspiesza też wymianę uszkodzonych tkanek (1).

Poznaj innych sprzymierzeńców w walce z endometriozą, czytając nasz  artykuł >> 

 

(1) Dąbrowski G, Skrajda M. Nasiona szałwii hiszpańskiej (Salvia hispanica L.) jako źródło składników wykazujących dobroczynny wpływ na ludzki organizm. Journal of Education, Health and Sport. 2015;5(9):337-350

(2) Halpern G, Schor E, Kopelman A. Nutritional aspects related to endometriosis. Rev Assoc Med Bras. 2015;61(6):519-523

(3) Kargulewicz A, Swora-Cwynar E, Marcinkowska E. et al. Ziarna chia jako wartościowy produkt racjonalnej diety – zastosowanie w profilaktyce chorób metabolicznych. Pielęgniarstwo Polskie. 2016;1(59):87-90

Na skróty...

Wiadomości

Magazyn

  • Promocja
  • Czy wiesz, że...
  • Magazyn Policyjny

Sport

  • Żużel
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Tenis

Turystyka

  • Bieszczady
  • Dalekie Wyprawy
  • Podkarpacie

Kultura

  • Książki
  • Muzyka
  • Kino
  • Promocje

Zdrowie

  • Pierwsza Pomoc
  • Zdrowie i Urodai 
  • Poradnik

Regulaminy

  • Regulamin
  • Regulamin
  • Regulamin
  • Regulamin

Administracja