Wt16042024

AktualizacjaPn, 23 Paź 2023 1pm

build_links(); ?>
Back Jesteś tutaj: Start

Artykuły

Królewska Droga

tumblr nh0atwcrp41sfie3io1 1280Historia transportu to jeden wielki temat na przygodową książkę. Zachwycamy się inżynierskim kunsztem rzymian, którzy zbudowali niezwykle wydajny system infrastruktury drogowej, pachnąca orientem historia Jedwabnego Szlaku od zawsze inspirowała ludzi o otwartym umyśle.

Historia transportu to jeden wielki temat na przygodową książkę. Zachwycamy się inżynierskim kunsztem rzymian, którzy zbudowali niezwykle wydajny system infrastruktury drogowej, pachnąca orientem historia Jedwabnego Szlaku od zawsze inspirowała ludzi o otwartym umyśle.

Czy jednak pomiędzy Imperium Romanum do pierwszych autostrad nic się w Europie nie działo a praca dla przewoźników ograniczała się do spławiania towarów rzekami?

Otóż, nic z tych rzeczy. Pomimo upadku Cesarstwa Rzymskiego entropii systemu rzymskich dróg, transport odbywał się na ich fundamentach. Największą z nich była Via Regia lub „Droga Wysoka” szlak handlowy prowadzący od Hiszpanii aż po Rosję.

Pierwsze informacje dotyczące Via Regia sięgają 1252,  pod nazwą „Strata Regia” w dokumentach margrabiego Marchii Miśnieńskiej Henryka III.

Trakt zaczynał się w hiszpańskiej Galicji i wiódł do Paryża. Dalej na wschód w stronę Łaby. Z Moguncji droga szła przez Frankfurt, Fuldę, Eisenach, Erfurt, Lipsk by skończyć się na Łabie, granicy niegdysiejszego Cesarstwa Rzymskiego. W czasach Świętego Cesarstwa Rzymskiego drogę rozbudowano dalej przez Zgorzelec do Wrocławia. Ze stolicy dzisiejszego Dolnego Śląska traktem można było wędrować przez cały teren Polski, aż do Moskwy.

Via Regia a transport kolejowy

Via Regia była drogą ponadregionalną. Droga ta służyła na początku jako trakt wojskowy, a później bardzo szybko stała się najważniejszym traktem handlowym, który sprzyjał szybkiemu rozwojowi miast. Via Regia przestała mieć znaczenie wtedy, kiedy na przód wysunęła się innowacyjna, szybsza i bardziej wydajna kolej żelazna. Kolej szynowa wyposażona w pojazdy szynowe początkowo służyła tylko do przewozu osób, ale szybko zorientowano się, że może ona również służyć jako transport towarowy.

Na znaczeniu straciła dopiero w XIX wieku kiedy dynamicznie zaczęła rozwijać się kolej, która oferowała nieporównanie większe możliwości rozwoju handlu i przemysłu. Było więcej pracy dla przewoźników, spedytorów, inżynierów i dziesiątek innych profesji, które narodziły się w nowym, przemysłowym społeczeństwie.

Na skróty...

Wiadomości

Magazyn

  • Promocja
  • Czy wiesz, że...
  • Magazyn Policyjny

Sport

  • Żużel
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Tenis

Turystyka

  • Bieszczady
  • Dalekie Wyprawy
  • Podkarpacie

Kultura

  • Książki
  • Muzyka
  • Kino
  • Promocje

Zdrowie

  • Pierwsza Pomoc
  • Zdrowie i Urodai 
  • Poradnik

Regulaminy

  • Regulamin
  • Regulamin
  • Regulamin
  • Regulamin

Administracja