Cz28032024

AktualizacjaPn, 23 Paź 2023 1pm

build_links(); ?>
Back Jesteś tutaj: Start Wiadomości Aktualności z Rzeszów Otwarta przestrzeń Podkarpacia

Otwarta przestrzeń Podkarpacia

podkarpacie_logo
„Podkarpackie. Przestrzeń otwarta” – to nowe hasło promocyjne i logo Podkarpacia. Nowa strategia marki województwa podkarpackiego została zaprezentowana pod koniec grudnia ubiegłego roku. Z tej okazji zorganizowano nawet konferencję w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego, podczas której zaprezentowano kluczowe założenia nowej strategii oraz logotyp i hasło. Natomiast na ostatniej (VI) Sesji Sejmiku Województwa Podkarpackiego radni województwa podjęli stosowną uchwałę w sprawie ustanowienia znaku promocyjnego województwa podkarpackiego i zasad jego używania. Poprzedziła je prezentacja przygotowana między innymi przez przedstawicieli firmy Demo Effective Launching z Krakowa, która na zlecenie Samorządu Województwa Podkarpackiego opracowała strategię kreacji i promocji marki województwa i nowe logo promocyjne regionu. Radni województwa przyjęli także uchwałę w sprawie reklamy i promocji województwa podkarpackiego w liniach lotniczych Ryanair. Za ten jakże banalny projekt i nic nie mówiące logo Podkarpacia krakowska firma zainkasowała 400 tys. złotych. Marka, hasło i logo mają być wdrażane do 2015 roku.
Otóż, co to jest przestrzeń otwarta? W słowniku języka polskiego pod hasłem „przestrzeń otwarta” lub „otwarta przestrzeń” czytamy: „teren odkryty, niezabudowany i nieporośnięty drzewami”. Wszystko się zgadza. Na Podkarpaciu mamy sporo terenów niezabudowanych i nieporośniętych drzewami. Jeśli z tym ma kojarzyć się Podkarpacie, to jest to bardziej antyreklama niż reklama. A może włodarzom Podkarpacia chodzi o przyciągnięcie do naszego regionu nowych osadników, zbiegów i uciekinierów. Sądzę, że ich nie trzeba specjalnie zapraszać. Doskonale wiedzą, że można się dobrze zaszyć w Bieszczadach i spokojnie żyć, jak robi to, z całym szacunkiem dla nich, wielu bieszczadzkich zakapiorów. Jak informowały lokalne media po wspomnianej konferencji, na której zaprezentowano „odkrywcze hasło i logo”, wyniki przeprowadzonych w regionie i w Polsce badań wskazywały jednoznacznie, że najsilniejszą marką związaną z regionem są Bieszczady. Podczas wspomnianej konferencji przekonywano dziennikarzy, że marka ta - czyli Bieszczady - wpływa na postrzeganie województwa. Natomiast na stronie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego możemy przeczytać: „Aby zdefiniować województwo należało znaleźć najbardziej unikalną jego cechę, która odróżniałaby go od innych regionów konkurencyjnych i jednocześnie pozwoliła przesunąć akcent z wizerunku turystycznego w kierunku wizerunku gospodarczego”. Z tych bardzo mądrych słów zupełnie nic, a nic, nie wynika. W końcu nie wiem, czy chodzi o promocję całego województwa czy tylko Bieszczad. Jeśli idzie o Bieszczady to promujemy je od ponad 20 lat i nic z tego nie wynika, bo z Polski trudno do nich dojechać - brak dobrych dróg, a Ukraińców odstraszają wysokie ceny wiz, natomiast Słowaków niski kurs euro. Na stronie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego możemy także dowiedzieć się, że „najbardziej unikalnym na skalę Polski elementem województwa okazało się lotnictwo. Na Podkarpackiem skupione jest aż 90 % polskiego przemysłu lotniczego, a tradycje lotnicze na tym terenie sięgają ponad 100 lat. Stowarzyszenie „Dolina Lotnicza” zrzesza 80 firm rozsianych na obszarze całego województwa, które zajmują się produkcją części samolotowych. Lotnictwo na Podkarpackiem to jednak nie tylko przemysł, ale także sporty lotnicze i kierunki studiów związane z lotnictwem na Politechnice Rzeszowskiej”. Autorzy nowej strategii uważają, że nasz region powinien w przyszłości pozycjonować się, jako polskie centrum lotnictwa. Ich zdaniem oznacza to tworzenie pożądanego obrazu marki w świadomości ludzi, a celem opracowanej przez nich strategii marki województwa jest to, aby za pięć lat Podkarpacie było postrzegane jako region, w którym produkuje się samoloty, kształci się pilotów i inżynierów lotnictwa oraz region, w którym można uprawiać sporty lotnicze.
Sięgając do specjalistycznego słownika języka polskiego możemy dowiedzieć się, że jest jeszcze „przestrzeń powietrzna”. To może właśnie o tę przestrzeń otwartą chodzi pomysłodawcom marki województwa podkarpackiego? Może dowiemy się czegoś nowego przy kolejnej odsłonie. Departament Promocji zapowiada, że ma wiele pomysłów na wdrażanie tej strategii. Chce przeprowadzić kampanię wizerunkową, działania pijarowskie, konkursy. Ma nawet pomysł na organizację podkarpackiego Sylwestra, ale to wszystko jest na razie w sferze planów. Obawiam się jednak, że te wszystkie działania związane z nową marką Podkarpacia nie przyniosą oczekiwanego efektu i pozostanie po nich jedynie wspomnienie o smacznym torcie przygotowanym przez cukiernię „Rak”, którym radni i zaproszeni goście raczyli się po przyjęciu strategii. Nie ma co się łudzić, że zawsze będziemy atrakcyjnym regionem dla inwestorów. W Polsce koszty utrzymania pracownika rosną z roku na rok i przestajemy być dla inwestorów „zieloną wyspą”. Owszem mamy wyszkoloną kadrę inżynieryjną, ale to jeszcze za mało, aby konkurować z innymi regionami. Produkcją części samolotowych nie prześcigniemy „Doliny Krzemowej”. Do tego potrzeba nowoczesnych laboratoriów i wysokiej klasy naukowców, a ci z Podkarpacia uciekają. Przecież ci dobrze wyszkoleni inżynierowie i naukowcy nie będą pracować za przysłowiowe guziki. Wybiorą tę ofertę, gdzie będą lepsze warunki płacowe i możliwości rozwoju naukowego. Tymczasem z Uniwersytetu Rzeszowskiego i Politechniki Rzeszowskiej odchodzą samodzielni pracownicy naukowi, bo rektorzy tychże Uczelni nie chcą im podwyższyć wynagrodzenia. To normalne, że odchodzą, bo się cenią. I mają świętą rację.
A co o nowej marce promującej Podkarpacie mają powiedzieć mieszkańcy Tarnobrzega, Krosna, Jarosławia, Przemyśla, Lubaczowa, Niska, Łańcuta czy Leżajska. Tam nie ma Bieszczad i lotniska. A przecież to też Podkarpacie! Niestety, nowa strategia marki województwa podkarpackiego została zrobiona na kolanie i nie jest do końca przemyślana. Przecież rozpoznawalnymi na całym świecie, a przynajmniej w Europie zabytkami kultury jest Muzeum-Zamek w Łańcucie, który rocznie odwiedzają miliony turystów, Zamek w Baranowie Sandomierskim czy Zespół Parkowo-Zamkowy w Krasiczynie. W ogóle do promocji Podkarpacia nie jest wykorzystywane Podkarpackie Centrum Dziedzictwa w Maneżu Muzeum-Zamku w Łańcucie. A co z Roztoczem, ulanowskimi flisakami czy Muzeum Kamienica Orsettich w Jarosławiu. Wiele zabytków i atrakcji turystycznych można by tu było wymieniać. Myślę, że nie muszę nikogo specjalnie przekonywać, że nowa marka województwa podkarpackiego jest wyjątkowo chybiona. Jest tak z prostej przyczyny: Bieszczady to już przeżytek turystyczny, a lotnictwo nie jest wiodącą gałęzią podkarpackiego przemysłu. Robimy wielki szum wokół „Doliny Lotniczej” za zapominamy o drobnych przedsiębiorcach, dzięki którym funkcjonuje podkarpacka gospodarka. Tutaj nieodzowny jest zrównoważony rozwój naszego regionu. A marka powinna promować całe województwo a nie tylko Bieszczady i „Dolinę Lotniczą”. Epoka bieszczadzkich wilków, z którymi kojarzy się w Polsce Podkarpacie powinna już dawno przejść do historii, a jej miejsce powinna zająć promocja unikatowej na skalę europejską i światową architektury drewnianej czy wspomnianych już rezydencji magnackich. Do odwiedzenia naszego regionu powinno zachęcać promocja zdrowej i ekologicznej żywności, znakomitej bazy turystycznej z zapleczem logistycznym. Dobre lotnisko z tanimi połączeniami może to tylko ułatwić. Nikt na Podkarpacie nie przyjedzie oglądać fabryk tylko wypoczywać i niekoniecznie w Bieszczadach. Bieszczady już nie wystarczą!
{jcomments on}

Na skróty...

Wiadomości

Magazyn

  • Promocja
  • Czy wiesz, że...
  • Magazyn Policyjny

Sport

  • Żużel
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Tenis

Turystyka

  • Bieszczady
  • Dalekie Wyprawy
  • Podkarpacie

Kultura

  • Książki
  • Muzyka
  • Kino
  • Promocje

Zdrowie

  • Pierwsza Pomoc
  • Zdrowie i Urodai 
  • Poradnik

Regulaminy

  • Regulamin
  • Regulamin
  • Regulamin
  • Regulamin

Administracja