So06072024

AktualizacjaPn, 23 Paź 2023 1pm

build_links(); ?>
Back Jesteś tutaj: Start Magazyn Kategorie Z życia wzięte Rynek dóbr luksusowych w Polsce odporny na kryzys, a społeczeństwo się bogaci

Rynek dóbr luksusowych w Polsce odporny na kryzys, a społeczeństwo się bogaci

Pomimo spowolnienia gospodarczego i kłopotów w strefie euro, rynek dóbr luksusowych w Polsce rozwija się stabilnie, coraz lepiej zaspokajając potrzeby bogacącego się społeczeństwa. W 2012 roku liczba osób zamożnych i bogatych przekroczyła 750 tys., a ich łączne dochody do dyspozycji to blisko 130 mld zł. W Polsce jest już dostępnych 2/3 kluczowych światowych marek luksusowych.

Polacy się bogacą

Jak wynika z najnowszego raportu KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”, w 2012 roku miesięczny dochód brutto powyżej 7,1 tys. zł osiągnie w Polsce nawet 751 tys. osób, tj. o blisko 23 tys. osób więcej niż w 2011 i o 90 tys. więcej niż w 2010 roku. Łączny dochód do dyspozycji tych konsumentów w całym 2012 roku może sięgnąć nawet 130 mld zł. Obserwowany w ostatnich latach trend wzrostowy będzie najprawdopodobniej kontynuowany, a w 2015 roku w Polsce może mieszkać nawet 839 tys. osób zamożnych i bogatych, których łączny roczny dochód zbliży się do 160 mld zł.

Liczba osób zamożnych i bogatych w Polsce oraz ich łączny dochód do dyspozycji 

wykres-1-big

W Polsce funkcjonuje również duża grupa osób o dochodach ponadprzeciętnych (3,7 – 7,1 tys. zł brutto), aspirujących do zamożności. W 2012 roku do grupy tej zaliczać się będzie blisko 2 mln osób, a ich roczny dochód zbliży się do 97 mld zł.

Deklarowane wydatki na dobra luksusowe

Z raportu KPMG wynika, że w 2012 roku zamożni i bogaci Polacy wydadzą na dobra luksusowe około 18,5% swoich dochodów, podczas gdy aspirujący – 13%. Deklarowana wartość wydatków Polaków na dobra luksusowe w 2012 roku może sięgnąć 36,8 mld zł, tj. o 4,7 mld zł więcej niż w roku ubiegłym. Wartość ta zawiera również wydatki ponoszone na produkty subiektywnie uznawane za luksusowe, jak i wydatki ponoszone poza Polską. Rzeczywista wartość polskiego rynku dóbr luksusowych może być więc kilkukrotnie mniejsza.

W związku z rosnącymi wynagrodzeniami oraz zwiększającą się liczbą potencjalnych konsumentów dóbr luksusowych, z roku na rok obserwuje się systematyczny wzrost wydatków na tego typu dobra. Szacujemy, że rzeczywiste wydatki Polaków na dobra luksusowe wyniosą w 2012 roku 10,2 mld zł, a do 2015 roku mogą wzrosnąć do blisko 13 mld zł – mówi Andrzej Marczak, Partner w dziale Doradztwa Podatkowego KPMG, współautor raportu.

Luksus po polsku

Najczęściej nabywanymi dobrami luksusowymi przez Polaków o ponadprzeciętnych dochodach były w ostatnim roku perfumy (58%), odzież (43%), obuwie (42%) oraz alkohol (39%). Na zakup samochodu luksusowego zdecydowało się 23% osób, zaś domu lub apartamentu – 9%. Najważniejszymi cechami marki luksusowej dla polskich konsumentów są: wysoka jakość, prestiż, bogata tradycja oraz reprezentowane przez nią wartości. Jak wynika z raportu KPMG, produkty luksusowe nabywane są przez kobiety i mężczyzn z taką samą częstotliwością, najczęściej w sklepach monobrandowych. Większość konsumentów robi zakupy w Polsce (82%), ale równocześnie blisko 40% wybiera się w tym celu także za granicę. Popularność zdobywa też Internet – za jego pośrednictwem zakupy robi 37% nabywców dóbr luksusowych. Spośród najważniejszych krajowych ulic handlowych Polacy o ponadprzeciętnych dochodach najczęściej wybierają ul. Nowy Świat w Warszawie oraz ul. Floriańską w Krakowie. Natomiast pod względem prestiżu najwyżej oceniają trzy miejsca: Plac Trzech Krzyży i jego okolice w Warszawie, ul. Nowy Świat w Warszawie oraz ul. Floriańską w Krakowie.

Polscy konsumenci są dla globalnych firm specyficzną grupą docelową, znacznie różniącą się od konsumentów na rynkach zachodnich. Jak wskazuje raport KPMG, Polacy o ponadprzeciętnych dochodach mają bardzo specyficzne poglądy na to, czym jest luksus i jakie są jego atrybuty. Wiele marek postrzeganych przez Polaków jako luksusowe, tj. drogie i prestiżowe, w krajach zachodnich jest uznawanych raczej za segment premium niż segment stricte luksusowy. Z drugiej strony, wiele legendarnych marek, które są rozpoznawalne na całym świecie, w Polsce pozostają nierozpoznawalne – dodaje Tomasz Wiśniewski, Partner w dziale Doradztwa Finansowego KPMG, jeden z autorów raportu.

Ocena prestiżu ulic handlowych w Polsce

wykres-2-big

Polacy o ponadprzeciętnych dochodach stosunkowo wysoko stawiają próg cenowy pozwalający uznać dane dobro za luksusowe. Zdaniem uczestników badania średnia cena luksusowego samochodu zaczyna się od 180 tys. zł, a kwota, od której za luksusowy można uznać zegarek, to ponad 9 tys. zł (zegarek męski) lub 7 tys. zł (zegarek damski). Cena luksusowego naszyjnika to minimum 8,8 tys. zł, luksusowy garnitur męski powinien kosztować blisko 4,5 tys. zł, buty męskie – 1,4 tys. zł, a buty damskie – 1,5 tys. zł.

Dostępność marek luksusowych w Polsce

Oprócz wciąż bogacącego się społeczeństwa, do rozwoju rynku dóbr luksusowych przyczynia się również coraz większa dostępność marek luksusowych w Polsce, dzięki czemu konsumenci nie muszą tak często, jak jeszcze kilka lat temu, wyjeżdżać w ich poszukiwaniu za granicę. Obecnie światowi producenci dostrzegają potencjał polskiego rynku i związane z nim możliwości rozwoju. KPMG szacuje, że w Polsce obecnych jest już 2/3 kluczowych światowych marek luksusowych. Największy odsetek marek dostępnych w Polsce odnotowano w segmencie luksusowych alkoholi i używek (88%), następnie w sektorze hi-tech (86%), akcesoriów i dodatków (75%) oraz w sektorze motoryzacyjnym (75%).

Znajomość marek luksusowych[1]

Z raportu KPMG wynika, że do najbardziej znanych marek samochodów luksusowych i premium należą w Polsce BMW, Jaguar, Porsche, Ferrari i Mercedes. Respondenci badania za najbardziej prestiżowe uznali natomiast marki Rolls-Royce, Maybach, Lamborghini i Ferrari, a za najbardziej pożądane Porsche, Lamborghini, Ferrari i Jaguar, kojarzone ze sportowym charakterem. Do najbardziej znanych luksusowych marek odzieżowych w Polsce należą Armani, Gucci oraz Chanel, a także marki Dior, Prada i Versace. W czołówce najbardziej pożądanych marek znalazły się natomiast: Versace, Prada, Armani, Louis Vuitton i Gucci. Jak wskazuje raport KPMG, znajomość marek jubilerskich i zegarmistrzowskich (tzw. hard luxury) wśród Polaków o ponadprzeciętnych dochodach jest znacznie mniejsza niż w przypadku marek motoryzacyjnych i odzieżowych. Marką najbardziej rozpoznawalną jest Rolex (91%), następnie Omega (blisko 75%) i Zenith (55%). Do najbardziej rozpoznawalnych marek jubilerskich zaliczane są natomiast Cartier oraz Tiffany&Co.

Próg minimalnej ceny dobra luksusowego dla wybranych kategorii

wykres-3-big

Dobra luksusowe jako inwestycja

Ponad 40% badanych traktuje zakupy dóbr luksusowych jako inwestycje, przy czym najczęściej inwestują oni w biżuterię i nieruchomości. Takie podejście idzie w parze ze stosunkowo rzadkim sięganiem po możliwości optymalizacji podatkowej przy zakupie dóbr luksusowych. Jej wykorzystanie potwierdziło 29% bogatych.

Jak wynika z przeprowadzonych przez KPMG badań, w latach 2010-2012 odsetek najbogatszych Polaków stosujących optymalizację podatkową wzrósł niemal o połowę. Można oczekiwać, że w niezbyt odległej przyszłości co drugi bogaty Polak będzie korzystał z szerokiej gamy możliwości prowadzących do optymalizowania swoich zobowiązań podatkowych –mówi Andrzej Marczak, Partner w dziale Doradztwa Podatkowego KPMG, współautor raportu.

Z raportu KPMG wynika również, że co trzecia osoba bogata, tj. o dochodzie powyżej 20 tys. zł brutto, korzysta z usług bankowości prywatnej.


[1] Badaniem objęto 60 marek luksusowych, z których 20 dotyczyło samochodów, a kolejne 20 odzieży i 20 hard luxury (zegarki i wyroby jubilerskie).

Na skróty...

Wiadomości

Magazyn

  • Promocja
  • Czy wiesz, że...
  • Magazyn Policyjny

Sport

  • Żużel
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Tenis

Turystyka

  • Bieszczady
  • Dalekie Wyprawy
  • Podkarpacie

Kultura

  • Książki
  • Muzyka
  • Kino
  • Promocje

Zdrowie

  • Pierwsza Pomoc
  • Zdrowie i Urodai 
  • Poradnik

Regulaminy

  • Regulamin
  • Regulamin
  • Regulamin
  • Regulamin

Administracja