Wt23042024

AktualizacjaPn, 23 Paź 2023 1pm

build_links(); ?>
Back Jesteś tutaj: Start Wiadomości Aktualności z Rzeszów Urbantrain w Rzeszowie

Urbantrain w Rzeszowie

Urbanbus-DSC00690RZESZÓW. Jedną z atrakcji trwającego (24-25 maja) w Rzeszowie II Forum Innowacji jest eksperymentalny pojazd 3-członowy - innowacyjny autobus - na prąd o nazwie Urbantrain. Tę niespodziankę dla uczestników Forum przygotowała firma Transsystem wraz ze swoim szwajcarskim partnerem, firmą Swiss Road Trains.

Urbantrain – w dosłownym tłumaczeniu – miejski pociąg, jest napędzany energią elektryczną czerpaną z baterii ładowanych zarówno z klasycznych źródeł zasilania, jak i z rozmieszczonych na dachu pojazdu, paneli słonecznych. Ten nowoczesny pojazd mierzy 18 metrów długości, lecz ma jedynie 2 metry szerokości. Dzięki temu może on zabrać na swój pokład ponad 50 pasażerów.

Pojazd ma dużą elastyczność i manewrowość, bo radzi sobie nawet w ciasnych uliczkach. Konstrukcja autobusu Urbantrain wizualnie jest niemal kopią wagoników kolejki monorail – nadziemniego pojazdu będącego doskonałą alternatywą dla najczęściej obecnie spotykanych środków transportu miejskiego. Kolejka ta, to nowoczesne rozwiązanie posiadające szereg zalet. Porusza się ona na pojedynczej szynie, która zamontowana może być zarówno na poziomie ulicy jak i kilka metrów nad nią – na przykład pomiędzy pasami ruchu. W wielu przypadkach powoduje to brak konieczności tworzenia osobnych pasów. Kolejnymi zaletami kolejki są jej niezwykle cicha praca oraz brak jakiejkolwiek emisji spalin. Podobne rozwiązanie funkcjonuje już w wielu miejscach na świecie – m.in. na Tajwanie.

Czy Urbantrain pojawi się wkrótce na ulicach Rzeszowa. Nie ulega wątpliwości, że w Rzeszowie konieczna jest modernizacja i unowocześnienie komunikacji publicznej. Pomogłoby to zlikwidować dokuczliwe korki uliczne, a tym samym poprawiłby się komfort przemieszczania się mieszkańców.

- W ramach rzeszowskiego Forum Innowacji, którego jesteśmy aktywnym uczestnikiem, wraz z naszym szwajcarskim partnerem – firmą Bartholet, chcemy zaprezentować sprowadzamy ze Szwajcarii Urbanbus – nowoczesny autobus o napędzie elektrycznym – wyjaśnia Stanisława Sroka, prezes Transsystemu. – Wybór będzie należał do mieszkańców i władz miasta.

Dyskusja o Urbantrain rozpoczęła się już na forach internetowych. W komentarzach na forach miejskich możemy przeczytać m.in.: (Anonim): „Jest to po prostu tramwaj na gumowych kołach, czerpiący energię do napędu nie z trakcji, a akumulatorów.
Zmniejszona szerokość nawiązuje do zalet tramwaju, który nie potrzebuje w związku z tym tak znacznego poszerzania ulic, jak normalny szeroki autobus jeżdżący po wydzielonym buspasie. Do twórców z Transystemu ma jednak dwie uwagi: pierwsza taka, że ów pojazd powinien być przegubowy. Polskie prawo drogowe nie dopuszcza bowiem do ruchu na drogach publicznych pojazdów samochodowych do przewozu osób z przyczepą pełniącą funkcje pasażerskie (wyjątkiem jest tramwaj poruszający się po torowisku, a więc "sztywnym i przewidywalnym torze jazdy") ani nawet i tramwajów składających się z więcej niż jednego wozu doczepnego (po słynnej tragedii w Szczecinie na przełomie lat 60-i 70 tych XX wieku). Poza tym na ulicach te przyczepy będą niebezpiecznie zachodzić. Stąd moja propozycja na początku, by był to pojazd najwyżej dwuczłonowy, połączony przegubowo. Druga uwaga - techniczna, a właściwie pytanie: nie wiem czy aż tak do przodu poszła technika, ale wydaje mi się, że moc takiego pojazdu, czerpiącego energię do napędu tylko z akumulatorów i ogniw fotowoltanicznych, będzie zbyt mała, aby osiągnąć przyzwoitą prędkość komunikacyjną, szczególnie z kompletem pasażerów na pokładzie. Podejrzewam, że w tej sytuacji rolę głównego napędu przejmuje tu jednak umieszczony gdzieś silnik spalinowy, z założenia awaryjny, a w praktyce główny. Chylę jednak czoła nad innowacyjnością ludzi z biura konstrukcyjnego Transsystemu i życzę rozwoju firmy. Myślę, że ma wszelkie dane po temu, by już niedługo stać się producentem nowoczesnych, cichych i lekkich, choć z założenia tradycyjnych tramwajów, których wdrożenie w Rzeszowie na wydzielonych pasach pomiędzy jezdniami uważam za nieuniknione i będące tylko kwestią czasu i które tak naprawdę są jedyną alternatywą dla sprawnego poruszania się po Rzeszowie samochodem”.

http://www.youtube.com/watch?v=rtB4L2fSLDs

{jcomments on}

Na skróty...

Wiadomości

Magazyn

  • Promocja
  • Czy wiesz, że...
  • Magazyn Policyjny

Sport

  • Żużel
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Tenis

Turystyka

  • Bieszczady
  • Dalekie Wyprawy
  • Podkarpacie

Kultura

  • Książki
  • Muzyka
  • Kino
  • Promocje

Zdrowie

  • Pierwsza Pomoc
  • Zdrowie i Urodai 
  • Poradnik

Regulaminy

  • Regulamin
  • Regulamin
  • Regulamin
  • Regulamin

Administracja