Badanie dotyczące zwyczajów żywieniowych Polaków

Na potrzeby projektu przeprowadzone zostały ogólnopolskie badania dotyczące zwyczajów żywieniowych Polaków, które na zlecenie Lidl Polska, w lipcu tego roku zrealizował Instytut Homo Homini.

Polak lubi jeść w domu, bo to zdrowo i tanio

Niemal 70 proc. Polaków deklaruje, że chciałoby się odżywiać zdrowo. Częste jadanie w restauracjach i barach nigdy nie było w Polsce popularne. Potwierdzają to wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Lidl Polska, z którego wynika, że prawie 3/4 Polaków jada obiad wyłącznie w domu, a pozostałe 20 proc. respondentów robi to często. Tylko 5 proc. rzadko jada w domu, a zaledwie 0,5 proc. w ogóle nie ma takiego zwyczaju.

Nie wierzymy, że w restauracjach i barach jedzenie jest zdrowe - ponad 90 proc. badanych uznaje domowe jedzenie za zdrowsze. Wyniki badania pokazują, że lubimy wiedzieć z czego zrobione są potrawy, które jemy. Dla niemal 1/3 badanych przewaga domowego jedzenia polega głównie na tym, że wiemy co jemy i w jaki sposób danie zostało przyrządzone, a dodatkowo prawie dziewięciu na dziesięciu badanych uważa również, że gotowanie w domu jest tańsze.

Niestety, nie wszyscy mają czas na codzienne przygotowywanie zdrowych domowych posiłków. Najgorzej jest na Mazowszu i w województwie łódzkim, gdzie mniej niż sześciu na dziesięciu badanych codziennie je obiad w domu. Natomiast dla przeważającej większości mieszkańców województwa warmińsko-mazurskiego, śląskiego, dolnośląskiego oraz osób zamieszkujących województwo świętokrzyskie obiad w domu to codzienność.

Gotowanie – przyjemność wypiera codzienny obowiązek?

Deklaracje badanych wskazują, że Polacy chętnie gotują dla swojej rodziny oraz po prostu dla przyjemności i relaksu (odpowiednio 37,5% i 29,3% wskazań respondentów). Dla 35,4% badanych gotowanie bywa też zwykłą, codzienną czynnością ale tylko dla 1,2% respondentów pozostaje obowiązkiem. Co więcej, bardzo często w gotowanie włączają się wszyscy członkowie rodziny.Choć ponad 1/3 badanych deklaruje, że jest jedyną osobą w rodzinie która przygotowuje posiłki, to niemal takiej samej liczbie respondentów posiłki przygotowuje również partner lub partnerka. Co piąty respondent zadeklarował, że w domu gotują także dzieci, a co u dziesiątego gotuje matka lub teściowa.

Mimo, że jesteśmy zapracowanym narodem, większość z nas codziennie wygospodarowuje trochę czasu na przygotowanie posiłku. Aż siedmiu na dziesięciu badanych przygotowuje posiłki codziennie lub prawie codziennie, a 15 proc. robi to trzy lub cztery razy w tygodniu. Co dziesiąty Polak gotuje raz lub dwa razy na tydzień.

Oczywiście gotowanie w domu, poza niewątpliwymi zaletami, ma również pewne wady. Ponad 1/4 badanych twierdzi, że zajmuje ono zbyt wiele czasu. Szukamy więc sposobów, aby gotowanie było szybsze i prostsze. Ponadto, aby coś ugotować, musimy najpierw zrobić zakupy – a te mogą często pochłaniać sporą część domowego budżetu. To główne problemy wskazane przez uczestników badania.

Inspiruje nas polska kuchnia regionalna!

Polska kuchnia nie jest zbyt dobrze znana na świecie, ale Polacy uważają, że jest najlepsza. Niemal wszystkich badanych inspiruje kuchnia polska, w tym regionalna, i to z niej czerpią pomysły na większość potraw. Jeśli chodzi o potrawy typowe dla innych krajów, najbliższe są nam makarony i pizza – ponad 26 proc. respondentów wskazało kuchnię włoską jako główne źródło kulinarnych inspiracji.

Źródłem pomysłów na nowe dania dla 38 proc. Polaków są najczęściej znajomi i rodzina. Co trzeci respondent szuka ich w gazetach i w książkach kucharskich, a ponad 28 proc. samodzielnie wymyśla nowe receptury. Dla ponad 1/4 badanych dobrym źródłem pozyskiwania nowych przepisów są internetowe fora i blogi poświęcone gotowaniu, a ponad 20 proc. ankietowanych czerpie pomysły na nowe dania z telewizyjnych programów kulinarnych.

Wyniki przeprowadzonego badania pokazują ponadto, że ponad 3/4 mieszkańców największych metropolii zawsze lub często eksperymentuje w kuchni. Wynika to najprawdopodobniej z tego, że mieszkając w większych miastach częściej stykamy się z nowymi kuchniami i smakami. Podobny wynik osiągają mieszkańcy miast liczących od 250 do 500 tys. mieszkańców. Najmniej chętni do kulinarnych eksperymentów są mieszkańcy terenów wiejskich. Badania pokazują też, że nie lubimy skomplikowanych przepisów - ponad 3/4 badanych stawia na szybkie i proste potrawy.

Polak częstym gościem w sklepie spożywczym

Planowanie to podstawa – Polacy dokonują przemyślanych zakupów, na ogół w oparciu o listę. 70 proc. badanych zawsze lub prawie zawsze przygotowuje listę przed wizytą w sklepie spożywczym, a 3/4 badanych deklaruje, że przygotowuje listę zakupów przede wszystkim z myślą o planowanych posiłkach. Ponad połowa badanych uważa, że robiąc zakupy kierujemy się przede wszystkim ceną produktów.

Jak wynika z przeprowadzonego badania, Polacy wolą robić częstsze zakupy niż gromadzić zapasy w domu. Stawiamy przede wszystkim na świeżość produktów. Połowa badanych robi zakupy raz na dwa, trzy dni, prawie 1/3 robi zakupy codziennie, a 17 proc. raz na tydzień. Tylko nieco ponad 4 proc. kupuje produkty spożywcze rzadziej niż raz w tygodniu.

A skoro wolimy robić częste, ale niewielkie zakupy, jednorazowo wydajemy mniejsze kwoty. Czterech na dziesięciu badanych na jednorazowe zakupy wydaje do 50 zł. 1/3 z nas przeznacza na zakupy sumę dwa razy większą. Tylko 5 proc. Polaków wydaje jednorazowo na zakupy spożywcze ponad 200 zł.

Co ciekawe, stereotypy dotyczące sknerstwa Wielkopolan i Małopolan nie znalazły potwierdzenia w przeprowadzonym badaniu. Mieszkańcy tych regionów znaleźli się dopiero w połowie stawki. Zgodnie z deklaracjami respondentów, w trakcie zakupów spożywczych największą uwagę na ceny produktów zwracają mieszkańcy województw podkarpackiego i pomorskiego, natomiast najbardziej „rozrzutni” okazali się mieszkańcy województwa podlaskiego i łódzkiego.

Z przeprowadzonego badania wynika również, że nie lubimy jadać byle czego i zwracamy uwagę na to co spożywamy. Dziewięciu na dziesięciu badanych przyznało, że zwraca uwagę na jakość kupowanych produktów spożywczych. Taka sama liczba respondentów twierdzi, że czyta etykiety ze składem kupowanych produktów.


Lidl Polska należy do międzynarodowej grupy przedsiębiorstw Lidl, w której skład wchodzą niezależne spółki prowadzące aktywną działalności na terenie całej Europy. Historia sieci Lidl sięga lat 30. XX wieku, a pierwsze sklepy pod szyldem tej marki powstały w Niemczech w latach 70. XX wieku. Obecnie w wielu krajach Europy istnieje około 9000 sklepów tej marki, a w Polsce ponad 420. 

Web Marketing