Kolejne 160 kilometrów dróg w systemie viaTOLL
- Szczegóły
- Opublikowano: 30 marzec 2013
- GDDKiA
System viaTOLL działa od lipca 2011 i w początkowej fazie obejmował ok. 1565 km dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez GDDKiA. 1 lipca 2012r. do system rozszerzony został o dodatkowe 325 kilometrów dróg, a 12 stycznia 2013r. – kolejne 140 kilometrów. Zaplanowany na 30 marca 2013r. trzeci etap rozszerzenia obejmie ok.160 kilometrów, w tym:
Drogę ekspresową S7 i drogę krajową nr 7:
• Obwodnica Elbląga, odcinek skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1104N – węzeł Raczki (ok. 3,7 km)
• Odcinek węzeł Modlniczka – węzeł Balice I (ok. 3,5 km)
• Odcinek węzeł Raczki – węzeł Elbląg-Wschód (ok. 3,8 km)
Drogę ekspresową S8:
• Odcinek węzeł Piotrków – węzeł Radziejowice (ok. 93,6 km)
Drogę ekspresową S19:
• Odcinek Stobierna – węzeł Rzeszów-Wschód (ok. 6,9 km)
Drogę krajową nr 4:
• Obwodnica Jarosławia, odcinek Tywonia – Tuczempy (koniec obwodnicy Jarosławia) (ok. 11,3 km)
Droga krajowa nr 79:
• Odcinek Jaworzno (granica miasta) – węzeł Modlniczka (ok. 37,8 km)
viaTOLL to system, który pozwala użytkownikom elektronicznie wnosić opłaty za korzystanie z sieci dróg płatnych. Obowiązuje w Polsce od 3 lipca 2011 roku. viaTOLL jest obowiązkowy dla pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. System viaTOLL obowiązuje na wybranych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez GDDKiA.
Wprowadzenie systemu viaTOLL związane było z potrzebą urealnienia systemu opłat drogowych w Polsce oraz dostosowania opłat za korzystanie z infrastruktury drogowej do wymogów unijnych. System winietowy, który obowiązywał do połowy 2011 roku, nie gwarantował przewoźnikom tej samej pozycji konkurencyjnej, pozwalał na nadużycia, a ponadto generował przychody ledwie przewyższające koszty swojego funkcjonowania.
Przed wdrożeniem elektronicznego systemu poboru opłat na wybranych odcinkach polskich dróg zredefiniowano grupę użytkowników podlegających opłacie (pojazdy i zespoły pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony, busy z więcej niż 9 miejscami siedzącymi oraz autokary) oraz zakres dróg objętych obowiązkiem wnoszenia opłaty (odcinki dróg krajowych, ekspresowych oraz autostrad zarządzanych przez GDDKiA). Wprowadzenie systemu viaTOLL umożliwiło efektywne kreowanie polityki transportowej i środowiskowej, polegające na dywersyfikacji poziomu opłat ze względu na rodzaj drogi, DMC pojazdu oraz klasę emisji spalin.
Z dokładnym wykazem i mapą sieci dróg płatnych można zapoznać się na stronie internetowej www.viatoll.pl oraz w każdym Punkcie Dystrybucji i Punkcie Obsługi Klienta. Dokładna lokalizacja Punktów Dystrybucji i Punktów Obsługi Klienta jest dostępna na stronie www.viatoll.pl. Budową systemu zajmuje się firma Kapsch Telematic Services sp. z o. o. na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Od czerwca 2012 roku z systemu mogą dobrowolnie korzystać kierowcy pojazdów o DMC poniżej 3,5 tony. Dla nich viaTOLL jest alternatywą dla manualnego sposobu płacenia za korzystanie z wybranych odcinków autostrad płatnych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).